Wij Tippen

Yoga houdt je jong! Wetenschappelijk bewezen

By  | 

Wetenschappers hebben recentelijk bewezen dat je daadwerkelijk jonger wordt door yoga

Fit, energiek en tot op hoge leeftijd bij de les? Minder snel oud worden door aan Yoga te doen? Vrijwel iedereen die aan yoga doet weet het uit ervaring: al na één goede sessie kun je je jaren jonger voelen. Maar zou yoga je ook echt, létterlijk jonger kunnen maken?

yoga

Jonger geworden?

96 mannen en vrouwen van 30 tot 65 jaar deden mee aan het experiment. Deze 96 mannen en vrouwen kregen vijf dagen per week een groepsles van een ervaren yogadocent. Elke les duurde anderhalf uur.  In de lessen werd aandacht besteed aan Hatha en Raja yoga.  Hierbij wordt gewerkt aan lichaamshouding, ademhalingsoefeningen en meditaite. Na twee weken stopten de groepslessen. De deelnemers kregen de opdracht om de yoga- en meditatieoefeningen tien weken lang vijf keer per week thuis uit te voeren. Het zal niemand verbazen dat de mannen en vrouwen na afloop van dit experiment slanker en fitter waren. Maar wat de onderzoekers in hun bloed en cellen aantroffen, is spectaculair te noemen. In een belangrijk opzicht waren de proefpersonen een klein beetje jonger geworden.

Aan de uiteinden van onze chromosomen zitten een soort slijtzones, telomeren, die bij elke celdeling een stukje korter worden. Deze telomeren worden beschouwd als een biologische klok: hoe korter de telomeren, hoe ouder de cel. Korte telomeren gaan samen met allerlei  verouderingsverschijnselen. Als ze voorbij een bepaald punt afgesleten zijn, legt de cel het loodje. Ziedaar een belangrijke reden dat onze cellen zich niet oneindig kunnen blijven delen, en wij dus niet over het eeuwige leven beschikken.

Na afloop

Na afloop van het experiment waren de telomeren van de proefpersonen echter gemiddeld weer iets langer geworden. Een stofje dat telomeren beschermt en kan laten groeien (telomerase) was aanzienlijk toegenomen. Daar bleef het niet bij. Een van de oorzaken van fysieke veroudering is dat het erfelijke materiaal (DNA) in de celkernen steeds meer butsen en krassen oploopt. Bij de kersverse yogi’s was de mate van DNA-schade echter afgenomen. Bovendien circuleerde er minder cortisol in hun bloed, het stresshormoon dat bij een chronisch teveel buikvet kan laten groeien, spiercellen afbreekt en hersencellen aantast.

Bloed

Stofjes in het bloed, die wijzen op ontstekingen, waren afgenomen. Dat is  belangrijk! In de afgelopen vijftien jaar is het duidelijk geworden dat als we ouder worden, onze cellen ongemerkt steeds meer ontstekingsactiviteiten beginnen te vertonen. Dit chronische ‘stille’ ontstekingsproces kan worden gezien als een belangrijke aanjager van de veroudering. Het gaat hier te ver om alle gunstige veranderingen op te sommen die de onderzoekers vonden. Waar het om gaat is hun eindoordeel: ‘Hoewel we onze biologie of chronologische leeftijd niet kunnen veranderen, kunnen we beslist de snelheid waarmee we verouderen vertragen en omkeren met een op yoga en meditatie gebaseerde lifestyle.’

Ga jij nu aan Yoga doen?

Lees nog meer leuke tips en weetjes op onze site, klik hier!

 

Liefs Bep

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *