Wij Eten

Is Chiazaad eten gezond?

By  | 

Heb jij je wel eens afgevraagd of de superfood chiazaad gezond voor je is? Wij geven antwoord.

Chiazaad is afkomstig van de plant Salvia Hispanica. De plant is familie van de munt. Net als de aardappel en de tomaat komt de chiaplant oorspronkelijk uit Latijns-Amerika. Uit overlevering blijkt dat chiazaden al onderdeel uitmaakten van het voedselpatroon van de Azteken en Maya’s.Chia is een kruidachtige plant uit de lipbloemenfamilie. Een aantal bekende tuinkruiden, zoals munt, basilicum en salie, behoren ook tot deze grote familie.

Waarom is chiazaad gezond? 

  1. Het verbetert de kwaliteit van je huid
  2. Het vermindert de kans op diabetes type 2
  3. Het kan de kans op hartziektes afnemen
  4. Het verbetert sportprestaties
  5. Het is rijk aan omega 3 (goed voor het brein)
  6. Het helpt je om vet te verbranden

Dat is natuurlijk heel fijn, maar je moet er natuurlijk niet TE veel van eten. Chiazaad is licht verteerbaar, het kan je helpen om af te vallen. Het gaat hongergevoel tegen en verbetert je darmfunctie. De hoge proteïnewaarde en het feit dat chia veel goede mineralen en vitamines bevat, maakt het tot een waardevolle aanvulling op je dieet. Chiazaad heeft de eigenschap zich uitstekend te binden met water, waardoor er in je maag een geleiachtige substantie ontstaat. Op deze manier ervaar je een verzadigd gevoel en zul je minder snel naar een tussendoortje grijpen. Afvallen gaat daardoor een stuk gemakkelijker.

Chiazaad eten

Neem 1 deel chiazaad op 10 delen water. Laat dit 20 minuten staan, totdat er een geleiachtige substantie ontstaat. Voeg het toe aan je smoothie, pannenkoekenbeslag, yoghurt, havermoutpap of pastasaus. Je kunt ook gewoon een schepje toevoegen aan je smoothie, maar let wel op; het neemt vocht op.

Chiazaad heeft een hoog proteïnegehalte. Dat maakt chia uitermate geschikt voor sporters die strakke spieren willen kweken, vet willen verbranden en hun bloedsuikerspiegel in balans willen houden. Chia bevat per 28 gram zo’n 176 milligram calcium. Dat is ongeveer 18 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Het toevoegen van chiazaad aan je eten of drinken is dus een uitstekende manier om je botten en spieren in optima forma te houden.

Genoeg redenen om chiazaad in huis te halen en het te gaan verwerken in je gerechten.

Meer weten? Kijk dan eens op Puurfiguur.nl

Liefs Bep

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *